Erti Maulidurrasul Dari Abuyah Untuk Kami

by saitusaya

Assalamualaikum wbt.

 

Luahan hari seorang anak perempuan yang solehah tentang abuyahnya yang sudah kembali menghadap Illahi. Ilmu yang ditinggalkan cukup besar. Hayati luahan ini yang mungkin buatkan kita tersedar sejauh mana amalan kita untuk menghadapNya. Mampukah kita mendidik anak-anak kita seperti Abuyah ini mendidik anak-anaknya?

 

Setiap hari sebelum msuk asrama, setiap hari kalau kami balik dari asrama, atau kami telefon rumah, atau arwah abuyah melawat kami di asrama, setiap kali itulah pesanan yg sama akan keluar dari mulutnya, tak pernah tukar ayat (sampai dulu-dulu masa kecil kami bosan dan pernah terpikir, tak ada pesanan lain ke, tapi bila dah besar, baru kami sedar betapa pesanannya itu sentiasa membimbing langkah kami bila dia tiada).

 

“ANAK-ANAK ABUYAH SEMUA.. INGATLAH.. KEJAYAAN KITA YG SEBENAR IALAH APABILA KITA BERJAYA TAAT PERINTAH ALLAH DAN IKUT SUNNAH KEKASIHNYA MUHAMMAD S.A.W.. KITA TAKKAN BAWA RUMAH BESAR, KERETA MEWAH, DUIT MELAMBAK, ATAU SIJIL-SIJIL DALAM KUBUR.. TAPI KITA BAWA AMALAN-AMALAN KITA, SOLAT KITA, ZIKIR KITA, QURAN KITA, SEDEKAH KITA.. MALAIKAT TAKKAN SOAL KITA, BERAPA SPM KAMU, SIAPA IDOLA KAMU, BERAPA GAJI KAMU, BERAPA SIJIL KAMU ADA, BANYAK MANA HARTA KAMU.. TAPI DIA SOAL SOALAN YANG KAMU SEMUA TAHU KAN.. MAN RABBUKA, MAN NABIYYUKA DAN SETERUSNYA.. DAN SIAPA NANTI YANG JAWAB?? AMALAN-AMALAN KITA YG AKAN JAWAB….”

 

Kehidupan kami disusun abuyah dengan indah.. kami bangun seawal 5.30 pagi dengan satu laungan doa yang kuat dari seorang ayah yang berdiri di antara bilik lelaki dan perempuan (alhamdulillahillazii, ahyanaa, ba’damaa, amaatana wa ilaihinnusyur) dan kami dalam keadaan terpisat-pisat wajib mengikut bacaan doa, mata jadi segar sikit, yang tertidur balik confirm kena baling dengan bantal.. huhu (aku pernah kena).. dari no 1-no 9, tiada yang terkecuali, bergilir mengambil wudhu’ dan khidmat diri, mata yang mengantuk terpaksa dibuka, yang dalam bilik air ada yg tersengguk-sengguk ,maklumlah kecil lagi.. budak lain waktu ni tidur lagi, abuyah yang baru saja usai solat sunat tahajjud datang tengok progress, bergerak tak line.. tak gerak ada yang kena sound. “cepat-cepat.. yang dah sudah pergi solat sunat dulu, baca quran ke.. zikir ke..”. kami yang perempuan masuk dapur, jerang air, siapkan bahan breakfast.. bila semua yang lelaki dah keluar pergi masjid baru kami bergilir.. maklumlah lelaki 6org, perempuan 3 ketul jer.. abuyah didik yang lelaki solat berjemaah masjid dari kecil menyebabkan adik-adikku yang lelaki tak pernah solat di rumah.. buyah kata sunnah laki solat di msjid.. hinggakan ada satu kali tu, adikku ting.2, kami terlupa kejut solat asar, menangis depanku.. kerana terlepas solat berjemaah di masjid, walaupun terlewat dia tetap pergi masjid. aku cakap takpe je.. dia kata takleh.. abuyah kata sunnah solat di masjid.. aku sebak mendengarnya..

 

Start 6.30 pagi bermula agenda wajib- ta’lim10 minit. Abuyah sajikan hati-hati kami setiap pagi dengan hadis-hadis nabi dan kisah-kisah sahabat dari kitab fadhail a’mal- krgn maulana zakariya, kemudian mangaji sampai jam 7.20. Yang kecil abuyah ajar.. yang besar abuyah suruh menghafal surah-surah penting.. Abuyah kata, abuyah nak anak-anak dia jadi huffazul quran.. hari cuti kmi menngaji lebih lama.. hingga jam 8.. kadang-kadang nak lari kami buat alasan nak pergi buang air, huhu.. jahatnya dulu.. lepas sarapan, kalau hari sekolah, kami pergi sekolah.. tapi hari cuti paling kami takut-kena tasmi’ surah yang dihafal.. tak dapat kena ROTAN! Rotan panjang sedepa.. mana tak cuak..

Then lepas tasmi’ makan ramai-ramai dalam dulang.. Buyah kata makan dalam dulang sunnah.. Dan berkat..Kami pun makan.. then study.. Abuyah ajar sorang-sorang (kalau buyah tak kerja).. semua subjek buyah boleh ajar.. sampai kami faham.. lepas makan dan solat zohor, kami WAJIB TIDUR SAMPAI ASAR!

 

Lepas solat asar abuyah ajak kami riadah.. buyah main dengan kami.. buyah ajar kami main ping pong, karom, takraw, badminton.. sampai kami besar abuyah still main dengan kami.. bila malam lepas makan, kami ta’lim lagi.. kali ni lebih lama. Dan buyah ajar kami cara hidup Nabi MUHAMMAD S.A.W.. dari bangun tidur sampai tidur balik.. Setiap malam ulang benda yang sama.. kami bosan masa kecik-kecil.. tapi bila besar sikit, kami sedar.. kami hafal apa yang buyah ajar.. dan kami amalkan..

Arwah abuyah kata- “SAMBUTAN MAULIDURRASUL SEPATUTNYA HARI-HARI DALAM KEHIDUPAN KITA.. NABI KAN PERNAH BERKATA BARANGSIAPA YANG MENGHIDUPKAN SUNNAHKU DI AKHIR ZAMAN, MAKA DIA SEOLAH-OLAH MENGHIDUPKAN AKU..”

 

Abuyah ajar kami segala-galanya.. Abuyah pupukkan kami rasa cinta pada nabi.. Abuyah buat kami sedar

“KEJAYAAN YANG SEBENAR ADALAH APABILA KITA BERJAYA TAAT PERINTAH ALLAH DAN IKUT SUNNAH RASULULLAH S.A.W..”

 

Abuyah pergi selepas abuyah selesaikan tugasnya di dunia, mendidik kesembilan-sembilan anaknya dengan sebenar-benar didikan.. Abuyah lahir abuyah dengar azan dan iqamat, abuyah pergi dengan lafaz teragung “LAAILAHAILLALLAH MUHAMMADURRASULULLAH..”- Alhamdulillah.. 16hb ni genap setahun abuyah meninggal.. Tapi abuyah sebenarnya tak pernah tinggalkan kami.. kami takkan biarkan kubur abuyah gelap sikit pun.. sbb kami akan amalkan segala sunnah yang abuyah ajar pada kami.. moga kubur buyah akan menjadi kubur yang paling bercahaya.. amiin..

 

~p/s: buyah. buyah. athiyahkan ada exam syafawi- 30 juzu’ rabu ni.. 16hb.. Dia menangis sebab tarikh dia exam sama dengan tarikh abuyah meninggal.. lemah semangat sikit kot.. Doakn ye yah.. Assalamualaikum abuyah..

 

ALLAHUMMA SOLLI A’LA SAIDINA MUHAMMAD~~

 

–Terkedu seketika–

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: