Anak Kecil

by saitusaya

Assalamualaikum wbt.

Anak kecil adalah insan yang paling suci yang diciptakan oleh Allah ketika dilahirkan dari perut ibunya. Semua anak kecil secara fitrahnya adalah suci, sesuci kain putih, dan bergantung kepada ibu bapanya yang mencorakkan menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi. Semua orang pun sudah biasa dengan hadis Rasulullah S.A.W tentang anak kecil ini.

Namun pendidikan zaman moden sekarang ini tidak macam zaman saya kecil dahulu. Zaman saya kecil, kami diajar dengan mengaji Al-Quran bersama ustaz-ustaz yang boleh tahan garangnya. Bukan setakat muka mereka sahaja garang, bahkan di tangan siap ada rotan buluh. Bukan boleh main-main ketika membaca kalam suci Tuhan Yang Maha Agung itu. Bermula dengan kitab IQRA yang berjilid itu, kemudian berpindah ke muqaddam dan naik lagi ke Al-Quran. Pengajaran berperingkat seperti itu lebih mendekatkan anak kecil dengan ayat-ayat suci Al-Quran. Itu zaman saya kecil dahulu. Tapi sekarang, saya kurang nampak perkara ini ditekankan kepada anak kecil. Hanya segelintir yang masih menerapkan amalan ini kepada anak mereka, bermaksud, mengikut inisiatif mereka sendiri.

Sel neuron terbentuk ketika di dalam rahim ibu lagi. Setiap ibu digalakkan untuk membaca Al-Quran atau mendengarnya agar anak yang lahir nanti biasa dengan ayat-ayat suci Al-Quran. Ditambah pula dengan latihan-latihan yang menguji minda supaya dengan izin Allah mereka menjadi anak-anak yang bijak pandai. Dan apabila mereka lahir, azanilah atau iqamahkanlah mereka agar kalimat yang pertama kerema dengar adalah kalimat yang memuji Allah S.W.T. Kemudian biasakanlah mendodoi mereka dengan selawat-selawat Nabi. Dan berilah mereka makanan yang seimbang dari sumber yang halal. Usahlah beri makanan ringan terlalu banyak kepada anak-anak kecil kerana ianya akan mengganggu sistem tumbesaran mereka dan boleh menyebabkan mereka mengalami kegemukan jika pemakanan mereka tidak dikawal.

Bagi mendidik anak pula, cara terbaik adalah kenalkan mereka dengan Pencipta mereka. Allah S.W.T. Itulah yang diterapkan oleh Luqman Al Hakim dalam Surah Luqman ayat 13. Kita tak perlu risau jika anak-anak kita tidak boleh menyebut “Abah, Papa, Abi, Ayah, Umi, Mama, Ibu” atau selainnya tapi risaulah kita jika mereka tidak mengenal Allah. Perlahan-lahanlah beritahu mereka siapa yang menciptakan mereka dan sekelian alam semesta ini.

Dan apabila mereka besar sedikit, ajarilah mereka ayat-ayat Al-Quran yang senang-senang yang boleh mengajar mereka tentang kehidupan. Contohnya Surah Al-‘Asr. Surah itu mengajar mereka agar sentiasa menghargai masa dalam apa keadaan sekalipun. Dan ajarilah mereka solat dan bacaan-bacaan di dalamnya. Ketika mereka telah sampai umur 7 tahun, jika mereka tidak mahu solat, pukullah yang sekadarnya agar mereka belajar dari kesilapan.

Pendidikan yang bagus bermula dari rumah. Sebagai persediaan menghadapi cabaran yang pelbagai di sekolah nanti. Di sekolah lah mereka akan berjumpa dengan berbagai-bagai ragam manusia dengan pelbagai jenis perangai dan fi’il. Jadi mereka perlu diberi persediaan untuk menghadapi ujian yang agak besar bagi peringkat umur mereka ketika itu.

 

Jadilah ibu bapa yang juga pemimpin kepada anak-anak. Tuntunilah mereka supaya mereka tidak tersasar di dunia yang fana ini. Insyaallah kita terpilih dan anak-anak kecil kita juga terpilih.

Jika mempunyai anak nanti, insyaallah saya ingin menerapkan pada mereka semua  nilai-nilai yang pernah saya dapat dahulu sewaktu saya kecil agar mereka lebih bersedia menempuhi dugaan hidup yang makin hari makin pelik intipatinya. Lagi-lagi sekarang ini makin bertambah perangai manusia yang makin pelik dan sejahil zaman jahiliyyah dahulu. Kalaupun kita tidak dapat menakluk dunia dengan Islam, semoga anak-anak kecil kita nanti yang mewarisi perjuangan kita Insyaallah.

Wallahu a’lam.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: