Mengenal Fikrah dan Permasalahan Remaja

by sitihamizah

Pada 7 Ogos 2010, kami berkesempatan mengenal dan beramah mesra dengan adik-adik Tingkatan Lima yang menuntut di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Inanam, Kota Kinabalu. Matlamat utama kami adalah untuk mengenal pasti tahap pemikiran mereka dan mengkaji keperluan tarbiyah dan dakwah untuk mereka. Matlamat tersebut agak jauh untuk dicapai dalam tempoh tiga ke empat jam kami berprogram tapi dengan maklumat yang tak seberapa kami kumpul ini diharap dapat membantu menjalankan kerja-kerja dakwah.

Program dimulai dengan sesi taaruf ringkas. Kemudian bermain permainan berkaitan Matlamat dan Strategi. Mudah saja permainan tersebut, hanya memerlukan mereka membaling dan mencampak kertas ke arah yang jelas atau secara rawak.

Slot ini mengajar mereka mengenal pasti apakah matlamat mereka dan apakah peranan mereka selepas tamat belajar di sekolah menengah. Adakah cukup setakat cemerlang dalam SPM? Mahu jadi doktor, jurutera, juruterbang dll? Kemudian selepas itu apa lagi yang mereka perlu lakukan untuk memenuhi masa hidup? Kesimpulan dari slot tersebut adalah perlu kepada matlamat yang jelas & luas dan penyusunan strategi dalam proses mencapai matlamat tersebut.

Slot kedua adalah memilih adik-adik yang berani ke hadapan berdasarkan ciri-ciri tersebut iaitu (1) Pelajar paling besar (2) paling kecil (3) paling hitam manis kulitnya dari kalangan muslimin dan muslimat. Setiap dari mereka mula menunjuk-nunjuk pada kawan-kawan siapa yang ‘paling-paling’ itu. Mereka yang dipilih memang segan mahu ke hadapan. Apabila mereka berenam berjaya berdiri di hadapan, mereka diberikan pujian kerana berani menghadapi gelak tawa rakan-rakan dan menggagahkan diri untuk ke hadapan. Pengajaran kepada yang duduk pula, jangan sangka mereka tidak akan diketawakan di kemudian hari.

 

Mengawal keadaan dari terus mentertawakan kawan

 

Slot ketiga menjelaskan secara tidak langsung apakah ‘matlamat’ dari slot pertama. Sesi tayangan video ini bercerita tentang kezaliman pihak Amerika & Israel dan sekutu mereka membunuh umat Islam di seluruh dunia.

Slot keempat adalah perbincangan di dalam halaqah masing-masing. Dalam kumpulan, kebanyakan pelajar berminat mengetahui cara untuk melanjutkan pelajaran di Russia dan cara hidup di negara tersebut. Juga dibincangkan pengajaran dan kesimpulan dari slot-slot lepas.

Maklumat dan analisa

1) Tahap kesedaran adalah memuaskan tentang peranan muslim pada zaman sekarang. Boleh diasah pemikiran mereka untuk melengkapkan kefahaman mereka tentang keperluan dakwah.

2) Masalah untuk kekal istiqamah selepas tamat persekolahan. Mereka sendiri perlu kekal istiqamah dari sekolah lagi.

3) Kurang bakat kepimpinan.

Tindakan

1) Perlu berhubung terus dengan pelajar Tingkatan Lima supaya ada follow up tarbiyah. Cadangan untuk menggunakan PSS atau Alumni SEMAI.

2) Bahan tarbiyah yang praktikal untuk membuka jalan pada mereka bagi mengaplikasikan ilmu.

Halangan dan masalah

1) Guru-guru.

2) Para ahli alumni perlu faham pada matlamat/fikrah gagasan supaya mudah mewujudkan kerjasama. (Dua kali kerja untuk salurkan kefahaman)

3) Tenaga penggerak kerja dakwah terhad.

Sebagai penutup, remaja dari SEMAI perlu diasah untuk menjadi penggerak dakwah di tempat masing-masing. Kita perlu terus memberikan sokongan dan perhatian sehingga mereka mampu untuk menyumbang tenaga dalam kerja-kerja dakwah.

Advertisements

One Comment to “Mengenal Fikrah dan Permasalahan Remaja”

  1. artikel terbaru di alaf baru. tahniah. :)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: