Mengenali Rusia Dari Kacamata Muslim Tartar

by 2000N

Semalam , kami bertemu dengan seorang muslimah Rusia, pertemuan yang diatur bagi meningkatkan hubungan dua hala dua negara antara Malaysia dan Rusia.

Namanya, Madina Kalimullina, Timbalan Ketua bagi Hubungan Antarabangsa Department, juga sebagai Head of Economic Programmes Office.

Perjalanan pertemuan kami dimulakan dengan ibu kitab, Alfatihah, dan diteruskan dengan perbincangan dari segi Sejarah , politik, ekonomi, kehidupan sebagai muslim, pendidikan , kekeluargaan , organisasi muslim , kesihatan, serta sedikit tentang dinar dan dirham.

Seorang yang masih muda, hampir mencecah 26 tahun, sedang dalam proses menyiapkan  tesisnya bagi program post-graduat beliau. Kini pejabatnya, di pusat Islam Russia Mufties Council.

Beberapa isu perbincangan saya cuba berkongsi di sini sedikit sebanyak apa yang didapati dari perbincangan.

—————————————————————-

Kami : Sebagaimana yang diterangkan, islam telah hadir di sini berabad lamanya, tetapi bagaimanakah kehidupan di sini ketika era pemerintahan Soviet Union? Bagaiman islam diamalkan dalam kehidupan seharian?

Madina : Sebenarnya, ianya adalah waktu yang sangat sukar bagi semua yang mempunyai kepercayaan, bukan setakat muslim.

Dan mengikut kepada komunis parti, semua agama adalah dilarang sama sekali.

Semuanya mesti mengikut komunis punya sebagai contoh jadual, perancangan. Dan di sana tiada tempat untuk agama.

Tika itu, ada hanya satu tiket yang menunjukkan kamu adalah kepunyaan atau milik kepada komunis parti.

Parti komunis memusnahkan semua tempat agama, dan sebagai contoh sebelum dari revolusi 1917 , terdapat lebih 20 000 masjid dan selepas dari komunis berkuasa, hanya terdapat yang tinggal tidak lebih 100 masjid.

Dan di Moscow, terdapat 2  buah masjid yang tinggal , iaitu Masjid Katedra dan sebuah masjid yang dibina pada waktu Katerine kedua pada abad ke 18, fungsinya yang asal tidak digunakan, tapi lebih kepada yang mmebri manfaat kepada Komunis Party , sebagai contoh berek tentera.

Masjid-masjid ini juga tidak dimusnahkan kerana mereka fikir akan ada muslim dari negara-negara muslim yang akan datang ke sini, seperti dari Mesir, Indonesia. (Salah satu cara mereka menipu orang luar bahawa mereka terbuka dengan agama dan melayan rakyat mereka dengan baik).

Dan masjid sebenarnya hampir-hampir tidak dilawati, jika ada yang melwat, nama-nama mereka akan diisi ke dalam satu borang yang akan diberikan kepada pusat.

Ianya bukan hanya setakat masjid, tapi imam-imam, saintis-saintis kristian , semua ini dibunuh dan buku-buku dibakar.

Mereka menghancurkan semua perkara yang ada bagi mengelakkan penduduk ingat pada agama , kerana itu ia adalah waktu sangat sukar.

Alhamdulillah, selepas 20 tahun , selepas hancur komunis, kami dapat mengajar islam, dana mempelajari islam, dapat memperoleh pendidikan, dan dapat menyebarkan islam sebagai kehidupan.

Kami : Apakah mudah bagi penduduk muslim untuk mencari pekerjaan tanpa sebarang diskriminasi?

Madina : Ini soalan yang kontroversi.

Jika kita melihat kepada Undang-undang Rusia, seorang majikan tidak mempunyai hak untuk memecat kamu disebabkan hijab, ianya adalah menentang undang-undang.

Tapi, ada sebahagian dari mereka, yang mempunyai sikap sedemikian, mereka tidak kata kerana kamu muslim, atau kerana kamu dari negeri berlainan, bangsa lain.

Mereka akan kata, tiada tempat, mereka sudah jumpa seseorang yang layak, kamu tidak mempunyai kemahiran yang kami perlukan.

Tapi ini hanyalah sedikit bilangan dari majikan-majikan.

Dan kita katakan kepada muslim, jika bos kamu ada sikap sedemikian, tidak menghormati agama, maka tiada kewarasan,fikiran untuk bekerja di syarikat tersebut kerana di luar sana banyak lagi syarikat yang lebih berjaya, lebih terbuka, dan lebih beradab dan ini adalah untuk kebaikan kamu dan syarikat.

Alhamdulillah, ramai muslim yang kini berpelajaran dan mereka akan dapat pekerjaan dalam apa jua keadaan.

Dan selepas dari krisis (1998), ianya ada masalah.

Banyak syarikat tutup dan ini bukan hanya menyukarkan muslim tapi semua orang.

Kita boleh kata, yang ianya masalah, tapi ianya boleh diselesaikan.

Dan Allah , Dia akan bantu orang yang sentiasa mencari kebaikan untuk aqidahnya/pegangannya dan untuk kehidupannya.

Kami : Apa pandangan kamu terhadap dinar emas dan dirham?

Madina : Ianya adalah konsep yang bagus tapi ianya memerlurkan pendekatan yang sofistikated, dan memerlukan untuk cek banyak keadaan kerana jika kamu melihat kepada Kesatuan Eropah, mereka ada kembangkan kesatuan matawang, tapi of course ianya sesuatu yang sangat berlainan dari dinar emas, kerana itu kita memerlukan kesatuan di antara negara-negara muslim dan kesatuan yang lebih kuat dari sekarang dalam mengembangkan dinar meas ini.

Sesama muslim komuniti, kita boleh mulakan sesama kita, tiada masalah.

————————————————————————-

Sebenarnya, lebih panjang lagi kami punya perbincangan, dan ini hanya bahagian kecil dari perbincangan.

Suatu perbincangan yang sangat memberi nilai yang besar kepada kami.

Pandangan peribadi saya terhadap beliau, beliau seorang yang komited dengan Allah,yang mempunyai pandangan kehidupan yang jitu.

Mudah-mudahan Allah memberikan beliau seorang pasangan yang terbaik untuk dunia akhirat beliau.

Jawapannya terhadap seorang muslim tidak perlu bergantung/bekerja kepada syarikat yang tidak menghormati agama merupakan pandangan yang besar pengaruhnya pada akidah seorang muslim, mengelakkan diri bergantung harap pada manusia yang hina kepada melihat bahwa rezeki Allah Maha Luas. Saya melepaskan kepada kalian mengulas sendiri.

Akan ada di masa mendatang, suatu yang menanti, in sya allah, sedang dalam perancangan kami.

Moga Allah membantu kita semua meningkatkan rasa cinta kepada Dia, membantu kita menaikkan agamanya.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: